Digital marketing er efterhånden en bred størrelse. Det dækker over alt fra strategi til contentproduktion, tekstforfatning, annoncering, webudvikling, sociale medier, søgemaskiner (SEO og Google Ads), og man kunne blive ved. Det stille store krav til virksomheders marketingmedarbejdere – og måske til tider for store krav. For disciplinerne er meget forskellige og kræver forskellige kompetencer.
Derfor har mange virksomheder også fundet ud af, at det kan give rigtig god mening at outsource marketing til et eksternt digital performance bureau.
Hos et eksternt bureau er der nemlig specialister indenfor alle dele af den digitale markedsføring og kommunikation. Hver specialist har gennem uddannelser, certificeringer og års erfaring dygtiggjort sig inden for hver sin disciplin. I et marketingbureau er der derfor et helt hold af marketingeksperter, som er klar til at hjælpe virksomheder med at performe sit allerbedste.
Fordele
For kort at opsummere fordelene ved et performance marketing bureau:
- Du får eksperter indenfor alle discipliner. Så uanset hvilke udfordringer din virksomhed står i, så er der en ekspert til at løse det for dig.
- Du sparer tid, som kan bruges på andet
- Du sparer penge
- Du betaler kun for de produkter og ydelser, du har brug for
- Du har ikke udgifter til løn, pension, sundhedsforskning etc.
- Du skal ikke rekruttere og oplære
Hvilket bureau skal man vælge?
Der findes mange forskellige marketing bureauer i Danmark. Det kan derfor være svært at vurdere og finde rundt i, hvilket bureau man skal vælge. Her er der et par spørgsmål du skal prøve at besvare for at komme nærmere det bureau, du skal vælge.
1. Hvad ønsker du at opnå?
Når du skal finde rundt i bureauerne, er det en god idé at tage udgangspunkt i det, du har behov for hjælp til. Handler det om at øge trafikken til hjemmesiden? Handler det om at opnå flere konverteringer? Er det flere følgere på sociale medier, du ønsker? Eller er det måske en bedre placering i de organiske søgeresultater på søgemaskinerne? Eller er det måske lidt af det hele?
Når du har gjort det klart, hvad du ønsker at opnå, er du et skridt tættere på at kunne vælge det rigtige bureau. Det er nemlig en god ide at vælge et bureau med stærke kompetencer indenfor netop det, du har brug for.
2. Hvad vil du betale?
En væsentlig faktor er også prisen hos de forskellige bureauer. Sørg derfor for at læg et budget. Hvor meget vil du betale? Og hvad koster den/de ønskede ydelser hos de forskellige bureauer? Prisen hos bureauer kan variere en del, og derfor er det en væsentlig faktor, når man skal vælge bureau.
3. Hvor længe har du brug for hjælp fra et bureau?
Spørg dig selv, hvor længe du har brug for hjælp. Er det enkelte tidsbegrænsede kampagner, du har brug for hjælp til? Har du brug for hjælp til at komme i gang? Eller er det et abonnement, så du kan få hjælp generelt?
4. Hvad er din mavefornemmelse?
Når du skal vælge et bureau, er det naturligvis væsentligt at vide, hvilke kompetencer bureauet har, hvad prisen er, og hvor længe samarbejdet skal vare. Men det er også vigtigt at have en god mavefornemmelse, når man vælger. Sørg derfor for at undersøge bureauets hjemmeside, sociale medier og evt. anmeldelser og udtalelser fra andre. Tag også fat i bureauet og få en snak med en sælger. Her kan du få en fornemmelse af værdier, kompetencer og match. For som i mange andre tilfælde, så handler valget af bureau også om det rigtige match.
ATAK Digital er et full service marketing bureau med kompetencer indenfor blandt andet SEO, SoMe, Google Ads, kommunikation, web, content og meget mere. Det er et rigtig godt bud på et bureau, du kan undersøge nærmere.