Måske har du hørt om online reputation management, måske har du ikke? Måske har du en idé om, hvad det måske kan dække over, måske har du ingen idé. Uanset om du er den ene eller anden person, så kan du her blive meget klogere på, hvad det dækker over, og hvordan du med online reputation management kan styrke og værne om dit brand og dit digitale omdømme.

Hvad er online reputation management?

Online reputation management handler grundlæggende om at skabe et et positivt omdømme af virksomheder eller privatpersoner online. Man fremhæver de gode historier, så de overdøver evt. negative historier. Der er mange forskellige metode og strategier til at gøre det, og hvilken strategi eller metode, man skal benytte sig af, afhænger af den enkelte virksomhed eller privatpersons situation.

To typer for online reputation management

Inden for online reputation management er der grundlæggende to grene:

  1. Reaktiv reputation management
  2. Proaktiv reputation management

Reaktiv reputation management er, når der allerede er dårlig omtale om en person eller virksomhed på internettet, og man derefter skal rydde op og få den dårlige omtale væk fra søgeresultaterne på Google.

Proaktiv reputation management er derimod, når man kommer den dårlige omtale i forkøbet og gør det meget nemmere at håndtere, hvis man skulle havne i en shitstorm eller få dårlig omtale.

Derfor bør man overveje online reputation management

Virksomheder og privatpersoners digitale omdømme er utrolig vigtigt i dag. Hvad der dukker i søgeresultaterne på Google om en virksomhed eller en person kan have store konsekvenser. Vi googler nemlig alle sammen – uanset om vi skal købe et produkt, en ydelser eller hyre en ny medarbejder. Støder man på dårlige anmeldelser, negative artikler eller anden dårlig omtale, vender man sig hurtigt om og kigger efter en anden virksomhed eller en anden potentiel medarbejder. Men med online reputation management kan du styrke og beskytte dit digitale ry og omdømme, så gamle, negative sager ikke har omfattende, negativ indvirkning på dit omdømme mange år frem.